Övrigt arbete

 

För att få en vältränad och motiverad häst krävs allsidig träning.

 

Arbete för hand

Att tömköra eller longera hästen är mycket bra att göra någon gång per vecka. Hästen får arbeta friare i sin rygg och det är mycket nyttigt att stå på marken och se sin häst i arbete. Det är väldigt individuellt vilken inspänning som passar bäst vid longering, viktigt är att näsan mesta tiden är i lodplan. Läs litteratur eller bäst är att ta hjälp av någon om du är osäkert hur man arbetar från marken.

 

Ryttarens följsamhet och hästens smidighet/uppmärksamhet

Öva genom att trava på en kuperad stig i skogen. Hitta en stig med lagom mängd "stock och sten" och gärna lite upp- och nedför. Börja alltid i skritt om hästen och du är ovana vid kuperade underlag, och fortsätt i trav när hästen känns bekväm med underlaget. Nu är det viktigt att du jobbar i lättridning/lättsits och har en mycket följsam hand och sits som är med hästen hela tiden. Håll en lugn travtakt, får hästen för bråttom så försök att använda så lite hand som möjligt och använd röst och vikt för att hålla det lugna tempot. Trav aldrig om det är djup lera.

 

Klättring

Ett bra sätt att styrketräna hästen är klättring. Är hästen inte van så börja i lite mindre brant backe. Det är lämpligt att göra denna träning i intervall. Börja med 2 gånger upp/ner och vila sedan ca 2 min och sedan 2 gånger upp/ner igen. Öka successivt upp till 3 upp/ner 3 ggr. Längden på vila mellan beror på hästen kondition, den ska ej andas tungt när du börjar igen. Byt till brantare backe efter hand.

Det är viktigt att hästen skrittar lugnt upp och ner, att den får full frihet i munnen så den kan använda hals och rygg på rätt sätt. Stå i lätt sits både upp och ner, flytta bak din vikt lite, kom närmare, nedför men låt hästens rygg vara fri. Klättra inte i trav. Det är lämpligt att klättra 1 ggn i veckan, ska hästen byggas upp så gör det oftare men lite lättare.

Rid gärna ett pass markarbete efter, då brukar hästen vara väldigt mjuk och bärig! Galopp i backe kommer i tipset om konditionsträning.

.